در قفسه‌های فروشگاه‌ها انواع گوناگونی از هر محصول با بسته‌بندی‌های گوناگون وجود دارد. هر یک از شرکت‌های تولیدکننده این محصولات در تلاشند با روشی مقرون به صرفه کالای خود را بیش‌تر به فروش رسانند. بسته‌بندی منحصر به فرد و جذاب محصولات می‌تواند روشی عالی برای این کار باشد. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها بودجه‌ای مخصوص جهت سفارش طراحی بسته‌بندی برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. اما برای سفارش طراحی بسته‌بندی محصولات خود باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ پیش از ثبت سفارش باید چه اطلاعاتی را جمع‌آوری کنیم؟

پیش از سفارش ساخت بسته بندی، بپرسید

پیش از آنکه بسته‌بندی مورد علاقه خود را انتخاب کنید، باید به چند پرسش مهم درباره کسب و کار و محصولات خود پاسخ دهید:

چه محصولی را می‌فروشید؟

اولین پرسشی که باید پاسخ آن را در نظر داشته باشید نوع کالایی است که به فروش‌ می‌رسانید. پاسخ به این سوال آنچنان مشکل و پیچیده نیست. چه چیزی را به مشتریان عرضه می‌کنید؟ آیا کالای شما بزرگ است یا کوچک؟ آیا کالایتان مقاوم است یا ظریف و شکننده؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند درک مناسبی از نوع بسته‌بندی و اولین قدم برای سفارش دیزاین آن باشد. به طور مثال اگر کالای تولیدی شما ظریف و شکننده است، باید از بسته‌بندی محکم و مقاومی استفاده کنید که بتواند به خوبی از کالا محافظت کند. اگر محصول شما شکل متعارفی ندارد، نمی‌توانید از بسته‌های آماده برای آن استفاده کنید و باید یک بسته‌بندی اختصاصی طراحی کنید.

محصول خود را به چه کسانی عرضه می‌کنید؟

به خاطر داشته باشید که طراحی و دیزاین بسته‌بندی محصولات برای افزایش فروش و تبلیغات موثر است. در واقع شخصی که تلاش دارید متقاعد کنید مشتریان شما هستند. به همین دلیل هم بهتر است پیش از شروع پروژه بسته‌بندی، ابتدا علایق و خصوصیات مشتریان خود را بشناسید. مشتریان شما بیش‌تر خانم‌ها هستند یا آقایان؟ کالای شما مخصوص بزرگسالان است یا کودکان؟ آیا مشتریان شما به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند؟ مشتریان شما از قشر مرفه هستند یا بودجه مشخصی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود دارند؟

محصول خود را چگونه به مشتریانتان عرضه می‌کند؟

روش‌های گوناگونی برای عرضه محصولات به مشتریان وجود دارد. اگر کالای خود را در بوتیک یا فروشگاهی بزرگ به فروش می‌رسانید باید از یک بسته‌بندی جذاب، زیبا، و تجملی استفاده کنید تا نگاه مشتریان در کنار انبوهی از محصولات دیگر رقیبان به آن جذب شود. اما اگر قصد دارید محصول خود را به صورت اینترنتی به فروش رسانید باید از بسته‌بندی مطمئن استفاده کنید تا کالا درون آن آسیبی نبیند.

برای ثبت سفارش طراحی  و چاپ بسته بندی به چه اطلاعاتی نیازی است؟

برای ثبت هر سفارشی باید اطلاعاتی را از پیش آماده کرده و در اختیار طراح قرار دهید. دیزاین بسته‌بندی محصولات نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. برخی از این اطلاعات عبارت است از:

متن‌های لازم برای درج بر روی بسته‌بندی

هر بسته‌بندی شامل متن‌هایی است که می‌تواند به مشتریان برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره محصول کمک کند. نوشته‌هایی که باید بر روی بسته‌بندی درج کنید کاملاً به کسب و کار و صنعت شما بستگی خواهد داشت. علاوه بر این ممکن است از نظر قانونی نیز موظف به درج برخی از اطلاعات باشید. در هر صورت بهتر است پیش از ثبت سفارش این اطلاعات را جمع‌آوری کنید.

علائم و نوشته‌های لازم روی بسته‌بندی

گاهی ممکن است بخواهید متن‌ها و نوشته‌هایی را روی بسته‌بندی درج کنید که مشتریان را بیش‌تر به خرید ترغیب کند. علاوه بر این شاید مجبور باشید علائم گوناگونی از جمله بارکد، علائم هشداردهنده، ارزش غذایی، و… را نیز بر روی محصول درج کنید. تمام این موارد به کسب و کار و نوع محصول تولیدی شما بستگی خواهد داشت.

متون موقتی برای درج بر روی بسته‌بندی محصول

اطلاعاتی وجود دارند که به صورت موقتی بر روی محصول درج می‌شوند. به طور مثال تاریخ تولید و انقضا، قیمت، و سری ساخت از این دسته از اطلاعات هستند. این اطلاعات هر چند وقت یکبار تغییر می‌کنند، به همین دلیل هم بهتر است آن‌ها را مستقیماً بر روی بسته‌بندی درج نکنید. توصیه می‌شود که به هنگام طراحی بسته‌بندی متناسب با اطلاعات متغیر و موقتی فضایی را جدا کنید تا بعدها این اطلاعات به صورت مهر یا برچسب به بسته‌بندی محصولتان اضافه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.